پوست پوست شدن بدن نوزاد

علت پوسته پوسته شدن بدن نوزاد چیست؟

به این دلیل که مادران نگران سلامتی نوزاد خود هستند، روزانه به میزان زیادی اندام ها و بدن نوزاد خود را چک می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود که متوجه کوچکترین تغییر در بدن نوزاد خود شوند و نگرانی داشته باشند. یکی از مشکلاتی که مادران در روز های ابتدایی زندگی فرزند خود متوجه آن می‌شوند، پوست ریزی نوزاد است. این مشکل پوستی در نوزادان می‌تواند به میزان کم یا زیاد رخ دهد. برای این که نگرانی شما درمورد این مشکل پوستی نوزادتان کمتر شود، با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با علت پوست ریزی نوزاد، علائم و درمان های پزشکی، سنتی و خانگی آن آشنا شوید. 

 

در ابتدا لازم است به این مسئله توجه داشته باشید که پوست بدن نوزاد به شدت حساس است و هنگامی که نوزاد تحریک می‌شود، چه از روی گرسنگی و چه با فشار دست، روی پوست او لکه های قرمز وسیع ایجاد می‌شود. گاهی اوقات در برخی از قسمت های بدن نوزاد، این قرمزی مدت زمان بیشتری باقی می‌ماند. 

 

نکته لازم توجه دیگر این است که در هنگام تولد نوزاد، بدن او با پوششی روغنی به نام وِرنیکس پوشیده شده است. اگرچه که بیشتر ورنیکس موجود روی پوست نوزاد با اولین حمام با لیف او از بین می‌رود، ولی کمی از این ماده پشت گوش و چین های کفل باقی می‌ماند. لازم است بدانید که از بین بردن ورنیکس لازم نیست و این ماده جذب پوست نوزاد می‌شود. برخی بر این باورند که ورنیکس آنتی باکتریال است. نکته دیگری که لازم است بدانید این است که موهای بلند روی بدن نوزاد به طور معمول در چند هفته اول زندگی او می ریزند و پوست صاف و شادابی که از نوزاد انتظار داریم، بعد از گذشت چند هفته از زندگی نوزاد ایجاد می‌شود. 

 

آیا پوسته پوسته شدن بدن نوزاد طبیعی است؟

شکل ظاهری نوزادان تازه متولد شده، همچنین پوست آنها می‌تواند در هفته های اول زندگی او تغییر کند. اگر در چند روز ابتدایی زندگی نوزاد خود متوجه پوست پوست شدن پوست نوزاد خود مخصوصا در قسمت های قوزک و کف پا شدید، مطمئن شوید که لایه های زیرین پوست نوزاد سالم و به اندازه کافی مرطوب و نرم باشد. مقدار لایه برداری پوست بدن از نوزاد تا نوزاد متفاوت و متغیر است. نارس یا دیررس به دنیا آمدن نوزاد در این مسئله تاثیر گذار است. هرچه نوزاد ورنیکس بیشتری روی پوست خود داشته باشد، احتمال پوست ریزی او کمتر خواهد شد. نوزادان نارس ورنیکس بیشتری دارند و به همین دلیل است که نسبت به نوزادان دیررس لایه برداری پوست کمتری خواهند داشت. به صورت کلی، مقداری لایه برداری پوست و پوسته ریزی پس از تولد نوزاد طبیعی است. این حالت به صورت خود به خودی از بین می‌رود و در حالت طبیعی نیازی به مراقبت ویژه و خاصی ندارد. 

 

پوست ریزی نوزاد، کدام اندام های او را درگیر می‌ کند؟

در حالت پوسته ریزی، پوست نوزاد خشک به نظر می‌رسد و ریزش پیدا می‌کند. این حالت می‌تواند در نقاط مختلفی از بدن بروز پیدا کند ولی احتمال بروز آن در نوزاد در قسمت های زیر بیشتر است:

ابرو

سر

صورت

دست ها و پاها

شکم و کمر

 

نکته لازم به ذکر این است که این مشکل در نوزاد ممکن است با علائمی از جمله التهاب، خارش، دانه های چرکی و گاهی تب و احساس ناراحتی همراه باشد. 

 

علت پوست پوست شدن بدن نوزاد

در بیشتر مواردی که پوست پوست شدن برای نوزادان رخ می‌دهد، علت آن مهم نبوده و این مشکل طی چند روز به صورت خودکار از بین می‌رود. اما در برخی از موارد لازم است تا علت این مشکل در نوزادان مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا ممکن است مشکلات دیگری باعث پوسته ریزی بدن نوزاد شده باشند که لازم است حل شوند. از مهمترین علت های پوسته ریزی در نوزادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی پوست نوزاد: در صورت تماس طولانی مدت با آب و خشکی محیط رخ می‌دهد و به صورت معمول علائم دیگر بجز پوسته ریزی ندارد.

 

لمس پوست صورت و بدن نوزاد: از آنجایی که پوست نوزاد در هفته های اول زندگی حساس است، هرگونه تماس دست کثیف با پوست نوزاد، بوسیدن او یا ریختن آب دهان بر روی پوست نوزاد، پوست او را تحریک کرده و باعث پوسته پوسته شدن آن می‌شود.

 

شرایط محیطی: پوست نوزاد در مواجهه با کمترین میزان آلودگی، دود سیگار و قلیان، هوای خشک محیط و برخورد مستقیم با وسایل سرمایشی یا گرمایشی، خشک شده و پوست پوس می‌شود. اگر پوسته ریزی نوزاد شما این علت باشد، معمولا با علائمی مثل التهاب و قرمزی پوست او همراه است.

 

اگزما و پسوریازیس: این دو بیماری می‌توانند تحت تاثیر ژنتیک و عوامل محیطی بروز پیدا کنند. همچنین ممکن است در هفته های اول زندگی نوزاد نیز نمایان شوند. در صورتی که پوسته ریزی نوزاد شما با التهاب، تورم و خارش همراه است، ممکن است نوزاد شما به یکی از این بیماری ها مبتلا باشد. 

 

ایکتیوز: این بیماری ژنتیکی در نوزادان به صورت پوسته پوسته شدن، خشکی و خارش پوست یا به صورت لکه های سفید، قهوه ای و خاکستری بر روی پوست خود را نشان می‌دهد.

 

آلرژی: ممکن است نوزاد شما در واکنش به لباس، شیر، شوینده و پوشک التهاب و پوسته ریزی پیدا کند. 

 

کلاهک گهواره ای: در صورتی که پوسته ریزی در ناحیه سر نوزاد شما رخ داده است، ممکن است او به این مشکل مبتلا شده باشد که به صورت معمول جای نگرانی ندارد و خود به خود از بین می‌رود. تنها لازم است مراقب علائم باشید و در صورت وخامت علائم به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. 

 

مقاله پیشنهادی : برطرف کردن خشکی پوست نوزادان پس از حمام

 

درمان پزشکی پوسته ریزی نوزاد

در اکثر موارد بروز این مشکل در نوزادان، پزشک داروی خاصی تجویز نمی‌کند. تنها ممکن است برای کاهش علائم، شوینده مناسب نوزاد شما و کرم مرطوب کننده به شما پیشنهاد کند. در صورتی که نوزاد شما به اگزما یا سایر بیماری های ارثی مبتلا باشد، از پماد های استروئیدی وکورتیزون استفاده کرده و در برخی موارد ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند.

درمان طب سنتی پوسته ریزی نوزاد

در صورتی که می‌خواهید برای درمان کودک خود از طب سنتی استفاده کنید، خود درمانی نکنید و از پزشک خود نیز مشورت بگیرید. برخی از توصیه هایی که به درمان پوسته پوسته شدن پوست نوزاد کمک می‌کند به شرح زیر است:

در صورتی که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، لازم است که مادر غذاهای پر ادویه و غذاهایی با طبع گرم و خشک نخورد. 

 

جوی دوسر را بپزید و با آب خارج شده از آن، سر نوزاد را بپوشانید. این کار به کنترل خارش و پوسته ریزی سر نوزاد کمک می‌کند. 

 

در صورتی که نوزاد به اگزمای نوزادی مبتلا است، لازم است تا مادر از خوردن غذاهای آلرژی زا از جمله گوجه، بادمجان، تخم مرغ و ... خودداری کند. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : درمان طبیعی اگزمای نوزادان

 

درمان خانگی پوسته ریزی نوزاد

در کنار مشاوره با پزشک و مصرف دارو یا پماد تجویزی، لازم است تا والدین نوزاد نکاتی را در منزل رعایت کنند تا پوست پوست شدن پوست بدن نوزاد شدت پیدا نکند. نکاتی که لازم است در منزل به آنها عمل کنید به شرح زیر اند:

حوله یا دستمال را روی پوست نوزاد نکشید.

 

به صورت روزانه و به خصوص پس از استحمام نوزاد، از مرطوب کننده مناسب پوست نوزاد یا روغن های طبیعی مناسب پوست نوزاد (مثل روغن آفتابگردان، آووکادو و هسته انگور) استفاده کنید و بدن نوزاد خود را مرطوب نگه دارید.

 

لازم است تا کودک زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد، زیرا التهاب پوست او بیشتر می‌شود.

 

زمان حمام کردن نوزاد خود را کوتاه نگه داشته و در حمام، خیلی پوست او را لمس نکنید. همچنین در حمام آب را خیلی داغ نکنید. 

 

بیش از اندازه نوزاد را حمام نکنید. 

 

آب کلر دار نباید به پوست نوزاد برخورد کند. در صورت وقوع این اتفاق، لازم است تا بدن نوزاد را سریع با آب تصفیه شده بشویید. 

 

برخی از نوزادان به دلیل حساسیت به شیر مصرفی، پوسته ریزی دارند. به این مسئله توجه داشته باشید و در صورت لزوم شیر کودک را تغییر دهید. 

 

مقاله پیشنهادی: آیا شیر مادر آکنه نوزادان را از بین میبرد؟

 

برای نوزادان محصولات شیمیایی مخصوص بزرگسالان (مثل صابون و شامپو، ادکلن و پودر) را استفاده نکنید. 

 

نوزاد در مقابل هوای سرد بپوشانید. 

 

از دستگاه بخور استفاده کنید و آن را در اتاق نوزاد خود قرار دهید. 

 

محیط اطراف نوزاد خود را مرطوب و تمیز از آلودگی و دود دخانیات نگه دارید.

 

خیلی نوزاد را نپوشانید، تعریق زیاد باعث تشدید پوسته پوسته شدن نوزاد می‌شود. 

 

در صورتی که نوزاد شما به اگزما مبتلا است، به او لباس پشمی نپوشانید. 

 

شوینده مخصوص لباس نوزاد تهیه کنید، زیرا شوینده های بزرگسالان به دلیل عطر زیاد و مواد شیمیایی قوی، باعث بروز حساسیت و پوسته ریزی در نوزاد می‌شوند. 

 

برای تمیز نگه داشتن پوست نوزاد، روزی دو بار آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید. 

 

در انتهای این نوشته حتما بلاگ " علت و درمان پوست ریزی سر نوزادان" را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی